Tarih ders notları, yks tarih ders notları, ayt tarih ders notları, tyt tarih ders notları, tarih özet, tarih 9 ders notları, tarih 10 ders notları, tarih 11 ders notları, inkılap tarihi ders notları, çağdaş Türk ve dünya tarihi ders notları, güncel tarih ders notları, özet konu anlatım, kısa tarih, yeni kitaba göre hazırlanmış ders notları, yeni müfredat tarih , tarih pdf
2. ÜNİTE II. DÜNYA SAVAŞI
II. DÜNYA SAVAŞI’NIN KÜLTÜREL, BİLİMSEL VE TEKNOLOJİK GELİŞMELERE ETKİSİ
II. Dünya Savaşı’nda Geliştirilen Askerî Teknolojiler
-II. Dünya Savaşı;
stratejik bombalama teknolojisinde gelişmelerin olduğu,
nükleer silahların icat edildiği,
bilgisayarların kullanılmaya başlandığı dönem oldu.
-Balistik ve lojistikteki değişim; komuta, kontrol, iletişim ve istihbarat alanlarında gelişmeler yaşanmasını sağladı.
- Atom bombasının icadı, savaşta ölen insan sayısının artmasına yol açtı.
-II. Dünya Savaşı’nda hesap uzmanlarına yardım etmek üzere mekanik bilgisayarlar geliştirildi.
-II. Dünya Savaşı’nın gerçek anlamda belirleyici teknolojilerinden biri de radarlardı. Radarların kullanılmasıyla uzaktan kumanda sistemleri ve silah yön belirleyicileri geliştirildi.
-II. Dünya Savaşı’nda Japonlar roket yakıtına ve jet motoruna sahip Kamikaze adı verilen uçakları kullandı.
-Cephe ile cephe gerisi arasındaki ayrım ortadan kalktı, pek çok sivil
hayatını kaybetti.
Sinema
-Savaş karşıtı hareketler sinemada kendini hissettirdi.
-1950’lerden sonra Asya ve Latin Amerika sinemaları doğdu.
-Japon sinemasında büyük gelişmeler görüldü.
-Hint, Çin ve Türk sinemalarında da gelişmeler yaşandı.
-Holywood elinde tuttuğu film sayısındaki üstünlüğü Japon, Hint ve Çin sinemalarına kaptırdı.
-Holywood filmleri, dans müzikleri ve popüler giyim alanında Amerikan etkisini hemen hemen her alanda hissettirdi.
Edebiyat
-II. Dünya Savaşı sonrası yazarlar, içinde yaşadıkları topluma karşı çıktılar.
-Yazılan eserlerde genel olarak ayaklanma düşüncesi dile getirildi ya da geleneksel değerler alaya alındı.
-Fransa’da günün edebiyatı, sadece savaşın çetin yıllarına bir tepkiden değil, bütün insanlık durumunu sorun hâline getirmekten doğdu. “Sorun toplumda değil, insandadır.” anlayışı kabul gördü. Jean Paul Sartre [Jan Pol Sart,
“Özgürlük Yolları” adlı eserinde o güne değin bağlı olduğu bireysel bilinç görüşünü terk ederek romanesk bir biçim altında, kendi çağdaş tarih anlayışını sergiledi.
-Albert Camus (Albert Kamü) ise insanlara savaş sonrası yeni bir etik değer vermeyi denedi.
-Savaş sonrası İtalya’da, esin kaynağı Mussolini dönemi olan bir edebiyat gelişti. Edebi eserlerde, rejime yönelik sert eleştiriler ve ülkenin içinde bulunduğu durum gerçekçi bir biçimde ele alındı ve edebiyatta sosyal sorunlar yer buldu.
-Sosyal gerçekçilik Carlo Levi’nin [Karlo Levi (İsa Bu Köye Uğramadı)] ve Elio Vittorini’nin [Elyo Vittorini (Sicilya Konuşmaları, Simplon Frejus’te Göz Kırpıyor)] romanlarında işlendi.
-Savaş sonrası İngiltere, iki savaş arası döneme göre oldukça donuk bir kuşak ve doğacı bir geleneğin [Graham Greene (Gıreym Gıriyn)] içinde kaldı.
- Bu dönemde İngiliz edebiyatında roman, George Orwell (Corc Örvıl) ve
Angus Wilson’la (İngıs Vilsın) Victoria (Viktorya) çağı romanının klasik geleneğine bağlılığını sürdürdü.
-Almanya’da savaş ve sonrasında yaşananlar, bir yıkıntılar edebiyatı ortaya çıkardı.
-Hermann Hesse (Herman Hes) dışında, eski kuşaktan pek çok yazar bu edebiyata katıldı.
Sanat
-ABD’nin yeni gücü bu alanda da kendini gösterdi. New York, Paris için kullanılan Batı sanatının başkenti unvanını aldı.
-New York’taki Modern Sanat Müzesi büyük sergiler noktasında Paris’teki Louvre Müzesi ile yarıştı.
-II. Dünya Savaşı sonrası dönemde sanatsal arayışlar olabildiğince genişledi ve çağdaş sanayinin sunduğu yeni malzemeler ile sanatın gelişme hızı arttı.
- Heykel sanatında plastik; demir, taş ve çimento ile yarışır hâle geldi.
Yorumlar
Yorum Gönder